120 هزار شکایت از دستگاههای دولتی به دیوان عدالت اداری

پاراف 120 هزار شکایت از دستگاههای دولتی به دیوان عدالت اداری به نقل از دیوان عدالت : حجت الاسلام والمسلمین منتظری، ضمن تقدیر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی به منظور تلاش برای کاهش طرح دعوی مردم در دیوان عدالت اداری، چهار دستگاه‌ اجرایی را که در سال گذشته عملکرد مناسبتری داشتند، معرفی کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را جزو چهار دستگاهی دانست که به ترتیب بیشترین درصد کاهش آمار شکایت ثبت شده را نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

حجت‌الاسلام منتظری، در ششمین نشست تعاملی و هم‌اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونان و مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی گفت: در سال گذشته پس از چندین سال که با افزایش میزان شکایت از دستگاه‌های اجرایی مواجه بودیم، نه تنها با سیاست‌های پیشگیری شکایت از دستگاه‌ها کاهش یافت، بلکه با افزایش 14درصدی پرونده‌های مختومه مواجه بوده‌ایم.
وی در این نشست که با حضور دکتر امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور، جمعی از معاونان و قضات دیوان عدالت اداری و همچنین معاونان و مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اضافه کرد: کاهش طرح دادخواست علیه دستگاه‌های اجرایی در دیوان عدالت اداری، حاکی از آن است که اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته، موثر بوده است و همچنین دستگاه‌های اجرایی تعامل نسبتا خوبی با دیوان عدالت اداری داشته‌اند.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: به همین منظور و با توجه به تعامل خوبی که برخی از دستگاه‌ها در این راستا داشته‌اند، تصمیم گرفتیم بهترینها را که تعامل موثرتری با دیوان عدالت اداری داشته‌اند، معرفی کنیم.

وی با بیان این که نظام اداری ما خدمات قابل تقدیری را به صورت شبانه‌روزی به مردم بزرگوار ارائه می‌کند، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال 1390 قانون مهم «ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» را وضع کرد که مدت آن سه سال بود و سال گذشته نیز آن را برای سه سال دیگر یعنی تا سال 96 تمدید کرد. سوال این است که آیا این قانون با اهمیت تا چه میزان توانسته است در عمل و اجرا موفق باشد؟ آیا نظام اداری ما متناسب با نظام جمهوری اسلامی از سلامت کامل و قابل قبولی برخوردار است. آیا در تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی به سوالات و حل مشکلات آنان، آنطور که شایسته است عمل می‌شود؟
حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه طرح 120 هزار شکایت از دستگاه‌های اجرایی در هر سال زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، گفت: البته همه این شکایات پذیرفته نیست اما به هر حال فردی خود را ذی حق می‌داند و به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کند.
وی افزود: البته ممکن است شخص نتواند ادعای خود را اثبات کند اما طرح دادخواست در دیوان عدالت اداری سه اثر دارد، یکی اینکه چهره‌ دستگاه اجرایی را قانون‌گریز نشان می‌دهد، دوم، دیوان عدالت اداری و دستگاه قضا را درگیر و گرفتار موضوع می‌کند و سوم، شهروندان هم مدت‌های زیادی باید بیایند و بروند تا به حق خود برسند یا نرسند.
رئیس دیوان عدالت اداری اظهار داشت: از سال 1388 که من به دیوان عدالت اداری آمده‌ام ورودی پرونده‌ها همه ساله 10 تا 15 درصد افزایش داشته است، اما این روند در نیمه دوم سال گذشته با اقدامات پیشگیرانه موثر متوقف شده و در عین حال شاهد کاهش 14 درصدی ورودی پرونده، نسبت به سال قبل بوده‌ایم. هر چند متاسفانه در پایان سال و اسفند ماه به یکباره میزان شکایات ده درصد افزایش یافت.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: در سال 1392 مجموعا 115 هزار و 105 فقره دادخواست در شعب دیوان عدالت اداری ثبت شد که از این تعداد 98 هزار و 398 فقره مختومه شد. در سال 1393 نیز مجموعا 110 هزار و 606 فقره پرونده به دیوان عدالت وارد شد و تعداد پرونده‌های مختومه ما در این سال نیز 111 هزار و 382 فقره بوده است.
رئیس دیوان عدالت اداری همچنین بر ضرورت تقویت واحدهای حقوقی دستگاه های اجرایی تاکید کرد و اذعان داشت: لازم است واحدها و بخش‌های حقوقی دستگاه‌ها در جهت دفاع از حقوق بیت‌المال اهتمام بیشتری نماییم و لوایح و شکایاتی که از دستگاه‌ها می‌شود را با دفاع متقن پاسخ دهند.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه سخنان خود به برخی مصوبات دولت اشاره کرد و گفت: ما قبول داریم که کار دولت بسیار است و مدیریت مجموعه واحدهای اجرایی کشور کار دشواری است. از همین رو دیوان عدالت اداری در جهت همکاری با دولت برای تطبیق مصوبات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها با قانون اعلام آمادگی می‌کند و از هیچ کمکی فرو نمی‌گذارد.